Congrestival, festivaldag van de Jeugd

Details

Donderdag 26 mei 2016 van 09:30 tot 16:30 uur

Afgelopen

Transvaalstraat 28

Leeuwarden, Nederland

Dag van de Jeugd

De Dag van de Jeugd staat in het teken van een festivalsfeer waarin kennisdelen centraal staat en waar professionals elkaar inspireren en van elkaar leren.

09.00- 10.00 Inloop en registratie
10.00- 10.15: Opening Congrestivaldag
10.15- 17.00 Festivalprogrammering

Er wordt een uitgebreid programma geboden met inspiratiesessies, workshops, doe-en dialoogtafels en art-communities. U kunt ter plekke uw programma samenstellen. Let op: vol= vol.

Daarnaast vindt u in de foyer diverse culturele activiteiten zoals: dans, muziek, sociale experimenten, dromen delen, de 'Talentmuur'. Dit programma wordt aangeboden met medewerking van bewoners, vrijwilligers en professionals.

Op het festivalterrein vindt u diverse stands met hapjes en drankjes.

Geen gedoe met muntjes. Deze zijn bij de prijs inbegrepen.

Een greep uit de workshops en activiteiten

Lezing Steven Pont- Ontwikkelingpsychologie

Ontwikkelingspsychologie en crisis horen bij elkaar, want ontwikkeling zonder crisis is ondenkbaar. Maar een crisis brengt soms ook allerlei verwikkelingen met zich mee, waaraan mensen van buiten het systeem (bijvoorbeeld hulpverleners) een bijdrage kunnen proberen te leveren om die crisis richting te kunnen geven. Soms moet die bijdrage gericht zijn op het individu en ligt het zwaartepunt op de ontwikkelingspsychologie. Echter, ook een gezinssysteem kan in een crisis verkeren en moet er meer aandacht naar de omringende omgeving en hebben we dus meer aan de systeemtheorie. Ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven pont zal in deze lezing ingaan op de verhouding tussen deze twee manieren van werken en de eventuele verbanden ertussen.

Door: Steven Pont

De kracht van het aanraken

Tijdens deze inspirerende en praktische workshop leert u, in een mooie mix van luisteren en doen, werken met de materialen uit 'De Kriebelkist'. Leer meer over de kracht van aanraking en krijg meer informatie over de positieve effecten hiervan. Leer zelf wat aanraking met u doet en ontdek de rustgevende en het verbindende effect op kinderen.

Door: Corina de Boer – Vreeke, eigenaar en trainer van Touching Child Care (TCC)

Jimmy's voor dummies

Wat doen ze nu eigenlijk bij Jimmy's, het ontmoetingscentrum voor en door jongeren? Ontdek je talent, waar kun je terecht met vragen over…… wat is Jimmy's? Je leert tijdens deze workshop te kijken door de Jimmy's bril. In deze workshop gaan we op een creatieve en interactieve manier met elkaar aan de slag. Na deze workshop gaan alle deuren open!

Door: Iris Spoelstra, Laura Vinke, Lex van Dongen van Jimmy's (WELLZO)

Present Child

Kinderen spiegelen hun ouders met hun gedrag of ziek-zijn. Regelmatig gaat dit over onverwerkte situaties uit het leven van de ouders, de blinde vlekken, die ze zich niet meer bewust zijn of bewust willen zijn. Kinderen voelen dit op onbewust niveau haarfijn aan. Wanneer een ouder zich irriteert aan gedrag van een kind, dan zegt het vaak iets over zichzelf. Door de ouder te laten vertellen over het probleem en dat terug te vertalen naar de ouder, wordt het duidelijk waar het gedrag van het kind mee te maken heeft. Ouders ontdekken waar ze aan kunnen gaan werken en ze leren anders kijken naar het gedrag van hun kinderen.

Door: Rennie Hoekstra, Coöperatie Amaryllis

Een ander perspectief: mentoring

Mentoring is een krachtig instrument waarbij jongeren met hun leervragen bij een vrijwillige mentor terecht kunnen. Op basis van erkenning en herkenning wordt een mentor gekoppeld zodat een klik ontstaat. Deze mentor kan zijn of haar vaardigheden en ervaring delen om de jongere te helpen ontdekken waar hij of zij goed in is. Mentoren kunnen bijvoorbeeld mensen uit het bedrijfsleven of andere organisaties zijn. Hierdoor ontstaat een verbinding met de regionale arbeidsmarkt en komt de jongere in nieuwe netwerken.

In deze interactieve workshop maakt u kennis met twee dynamisch sociale ondernemers die u meenemen in de wereld van mentoring.

Door: Gysbert Bergsma en Gydolph Dijkstra

KIES- Kinderen van gescheiden ouders

Door middel van spel, creatieve werkvormen en gesprek doorlopen kinderen met leeftijdgenoten onder schooltijd een speciaal voor hen ontwikkeld programma over het proces van de scheiding. Kinderen leren beter om te gaan met de soms verwarrende situatie waarin ze verkeren en gevoelens beter te begrijpen en verwerken. Hoe kunt u werken volgens deze werkwijze? In de workshop geven we u tips & tricks

Door: KIES Coaches- Coöperatie Amaryllis

Esch Cape Room

De Esch Cape is een gigantische kubus (5×5×5 meter) die veel bekijks trekt. Deelnemers kunnen in het kunstwerk stappen, om een escape room te spelen. In deze spannende uitdaging komen zij o.a. Virtual Reality tegen en moeten zij ontsnappen uit de kubus door middel van samenwerken, communiceren en puzzels op te lossen. Met Esch Cape ben je verzekerd van een spannende teambuildingsactiviteit.

Door: Friesland Boeit

Workshop Sexting

De term sexting is een combinatie van de Engelse woorden 'sex' (seks) en 'texting' ('sms'jes verzenden). Sexting = Onuitwisbaar. Veel jongens en meiden staan er niet bij stil dat het versturen van een sexy (naakt)foto of filmpje naar een vriendje of vriendin veel schade kan veroorzaken. De foto of het filmpje kan in 1 seconde gedeeld en verspreid worden. Wanneer het eenmaal op internet staat, kan dit je voor altijd blijven achtervolgen… Hoe ga je hiermee om als jongere en ouders? En wat betekent dit voor professionals?

Door: Bryan Mesken – Coöperatie Amaryllis

Workshop Een taal erbij

'Een taal erbij' richt zich op het visualiseren van de interne en externe werkelijkheid van de cliënt. Door middel van duplo-poppetjes en ander materiaal wordt het probleem van de cliënt verbeeld en de innerlijke dialoog zichtbaar gemaakt en gestimuleerd.

Relaties in het heden kunnen bekeken worden door de beleving van de cliënt concreet op tafel te zetten. Tegelijkertijd wordt het verleden erbij geplaatst, vanwege de onontkoombare verbondenheid tussen het hier en nu en de geschiedenis.

Door: Maaike Bekedam- Coöperatie Amaryllis

Workshop Gezinsdiagnostiek.

Na de invoering van de Nieuwe Jeugdwet krijgen de sociale wijkteams als eerste kinder- of jeugdproblemen onder ogen. Zij zijn de voordeur voor de verdere hulpverlening. Binnen de zorg voor kinderen en jeugdigen zijn aangemelde problemen niet los te zien van de context waarin zij zich voor doen. Er is een wederzijdse beïnvloeding en vaak versterking. Om tot een goede inschatting van de hulpvraag te komen, is het ook nodig om je als medewerker van een sociaal wijkteam te verdiepen in de context: gezin, school, buurt.

Twee systeemtherapeuten uit de Kinder- en Jeugd GGZ in Groningen nemen u mee in de praktijk van gezinsdiagnostiek, de oplossingsgerichte basishouding van de gespreksleider, de gesprekstechnieken die worden ingezet, het werken met genogrammen en visualisaties van gezinsverhoudingen.

Door: Harry Klingenberg (1951) en Laura Maurits (1976), (ex) systeemtherapeuten bij Accare, het Universitair Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie Groningen.

Care to Coach

Preventie op het gebied van financiële zaken gericht op jongeren en jongvolwassen blijft hot item. Er wordt veel aandacht aan geschonken in de media. In Nederland is over dit onderwerp nog maar beperkt langlopend onderzoek naar gedaan.

De soms ingewikkelde wetgeving en aanpassing in het overheidsbeleid heeft grote invloed op de financiële situatie van jongeren. Veel jongeren ontbreekt het aan een combinatie van kennis , vaardigheden en houding op het gebied van financiën.

Binnen Care to Coach is hier doormiddel van verschillende onderzoeken(focusgroepen) een handreiking ontwikkeld vanuit de jongeren zelf.

Care to Coach wil u tijdens de workshop meenemen in het gedachtegoed van het onderzoek en de ervaring welke gebaseerd zijn op de visie en inbreng van de jongeren . Dit heeft geleid tot een effectieve training / handreiking zodat jongeren zich verder kunnen ontwikkelen naar financiële zelfredzaamheid.

Door: Onno Spiers

Van maatje naar eigen sociaal netwerk

Tijdens deze interactieve presentatie wordt u meegenomen in hoe Support Fryslân jongeren uit een sociaal isolement haalt met de inzet van maatjes.

Er wordt ingezoomd op de kracht van werken met vrijwilligers bij deze doelgroep. Hoe dragen de vrijwilligers bij aan de sociale zelfredzaamheid en het versterken van het sociaal netwerk? Welke ondersteuning krijgen zij hierbij vanuit de organisatie? En wat levert het op?

Door: Erik Blank, Support Fryslân

Dialoogtafel

Een dialoog over de preventieve ondersteuning aan jonge ouders met jonge ouders als ervaringsdeskundigen, professionals en studenten.

Door: Zesay Plemp van Duiveland, Anne Brouwer en Anneke Kramer- Stedelijk Ontmoetingscentrum 'Jonge Ouders'

Dreamrûte

Het is de droom van Miranda Tamminga om als moderne nomade aan te sluiten in de Friese wijken en dorpen. Haar doel is om daar de verborgen potentie aan te boren en nieuwe verbindingen te leggen. Samen met bewoners, beroepskrachten, beleidsmakers en belangstellenden gaat zij graag het avontuur aan van het verkennen van deze onzekere discretionaire tijd/ruimte. Een participatiesamenleving, een iepen mienskip van betekenis kan alleen ontstaan door co-creatie. De Dreamrûte staat symbool voor het samen onderweg zijn. Samen bepalen we de richting! Vlammetjes van inspiratie worden aangewakkerd. In de verbinding kampvuurtjes gestookt. Kom op adem en droom even weg bij de Droomcaravan. In de presentie dient de toekomst zich als vanzelf aan.

Door: Miranda Tamminga

Opvoedparty

De Opvoedparty is een laagdrempelige en preventieve methode voor opvoedingsondersteuning onder de noemer: 'samen opvoeden is leuker dan alleen'.

Een Opvoedparty is een bijeenkomst van ongeveer twee uur, waar ouders in een klein gezelschap (5 tot 10 deelnemers) onder deskundige leiding met elkaar van gedachten wisselen over één of meer opvoedingsthema's of –dilemma's naar keuze. Deelnemers kunnen zelf onderwerpen aandragen maar er kan ook gewerkt worden met het OpvoedpartySpel. Het spel werkt met stellingen onderverdeeld in drie thema's, te weten 'Communicatie met Kinderen', 'Zelfbeeld en zelfvertrouwen' en 'Grensoverschrijdend gedrag'.

De bedoeling is dat de deelnemers, die elkaar meestal kennen van school of uit de buurt, vooral van elkaar leren en tips uitwisselen. Bovendien komen de ouders elkaar op andere momenten vaak weer tegen en dan is het net wat makkelijker en vertrouwder om het te hebben over de uitdaging die opvoeden soms ook is.

Door: Coöperatie Amaryllis

Workshop Plezier op School

Plezier op school. Wie wil dat nou niet? Toch zijn er heel wat leerlingen die moeite hebben met de doorstroming van het primair naar het voortgezet onderwijs. Leerlingen die kwetsbaar zijn, wellicht gepest zijn of die wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Deze sociaal onhandige leerlingen lopen daardoor een verhoogd risico om opnieuw gepest te worden of hun aansluiting met klasgenoten te verliezen, wat mede weer nadelig is bij het behalen van goede schoolresultaten en het voorkomen van vroegtijdige uitval.

Het onderscheidende karakter van deze training is dat je situaties zo reëel mogelijk nabootst, door rollenspellen en oefeningen te doen op een VO-locatie. Je kunt het immers wel hebben over het invoegen bij een groep of het omgaan met uitdagen bij het fietsenhok, maar als je je ook daadwerkelijk in die omgeving bevindt wordt het net dat beetje echter en dus effectiever

In de workshop zul je op een inspirerende en enthousiasmerende manier kennismaken met de ins en outs van deze training.

Door: Boaz Bijleveld- Maarsingh en Van Steijn

Workshop: Beschermjassen en continuïteit van familiesysteem

Betty Demoze is zeven als ze onder valse voorwendselen door een adoptieorganisaites van Ethiopie naar Nederland wordt gebracht. In de adoptiepapieren staat dat Betty's ouders dood zijn., maar niets is minder waar. Samen met haar zusje komt ze bij een Nederlands pleeggezin waar ze totaal niet kan aarden. Gelukkig neemt lerares Loes haar uiteindelijk in huis, maar het contact met haar zus raakt ze kwijt. Betty is strijdbaar en vindt het belangrijk om over deze misstanden te vertellen. Het verhaal van Betty wordt verteld door Kitlyn Tjin a Djie die het verhaal ook theoretisch zal aderen volgens de beschermjassen methode.

Door: Kitlyn Tjin a Djie

Workshop: Coachen in liminele ruimte.

Families, organisaties en ook samenlevingen maken belangrijke fase-overgangen mee zoals geboorte, dood, fusies, oorlog en andere ingrijpende gebeurtenissen. Een faseovergang doorloopt altijd drie stadia, namelijk 1. het afscheid, 2. de liminele ruimte waarin je het oude hebt losgelaten maar er nog niets nieuws voor in de plaats is gekomen, en 3. de re-integratie.

Migratie is – evenals trauma – een bijzondere levensfaseovergang: De verlieservaring van de migrant manifesteert zich steeds opnieuw bij nieuwe levensfaseovergangen.

Door: Tamara de Jong

De kracht van de groep

Samen met de vragensteller zoeken wij voor diens ingebrachte levensvraag naar aanknopingspunten in het familiesysteem. Het werken in een groep als een soort 'familieberaad' is voor iemand uit een wij-cultuur niet vreemd. In deze workshop wordt ingegaan op de werkwijze.

Door: Gerda Nienhuis, Lid van de Beschermjassenpoli Noord

Workshop: Beschermjassen en transculturele hulpverlening in het onderwijs

Workshop over ervaringen, inspiratie en ambities voor beschermjassen in het onderwijs en (toekomstige) professionals in de hulpverlening.

Door: Jaap Bruijn

Workshop: Familiekracht@work: hoe je familiegeschiedenis je functioneren bepaalt

Charlotte Wekker heeft op basis van BeschermJassen en haar expertise in coaching, begeleiding van teams en methodiekontwikkeling in Social Work een methode ontwikkeld voor teambegeleiding en individuele coaching. In haar workshop vertelt ze over haar bevindingen en geeft ze enkele praktische handreikingen.

Door: Charlotte Wekker Hanzehogeschool Groningen

Ook op deze dag:

Soap-theater
Beschermjassen op school
Esch Cape Room
Opvoedparty

Meer informatie: , telefoonnummer 058 - 303 0400.

Over de organisator

Over de organisator
Miranda heeft nog niets over zichzelf geschreven.